Skip to main content

REALITAT VIRTUAL

Estudi multicèntric sobre l’ús de la realitat virtual en la reducció del dolor després de l’administració de vacunes en nens de 3 i 6 anys en CAP de la Catalunya Central: assaig clínic aleatori

DESCRIPCIÓ

Avalua l’ús de la realitat virtual immersiva com a mètode no farmacològic per reduir el dolor i l’ansietat en població pediàtrica durant la vacunació, creant entorns immersius que desviïn l’atenció cap a estímuls agradables.

AUTORS

Mercedes De La Cruz Herrera, Aïna Fuster-Casanovas, Queralt Miró Catalina, Mireia Cigarrán Mensa, Isabel Vilanova Guitart, Sergi Grau Carrión, Josep Vidal-Alaball.

ENLLAÇ PUBLICACIÓ

JMIR Res Protoc 2022;11(4):e35910 doi: 10.2196/35910

OBJECTIUS


Objectiu principal

Avaluar la reducció del dolor després de l’administració de dues vacunes en nens i nenes de 3 i 6 anys en centres d’atenció primària de la Catalunya Central.

Objectius secundaris

  • Avaluar la reducció de l’ansietat durant i després de l’administració de dues vacunes en nens i nenes de 3 i 6 anys en centres d’atenció primària de la Catalunya Central.
  • Millorar la satisfacció dels pares o tutors legals després de l’administració de dues vacunes en nens i nenes de 3 i 6 anys en centres d’atenció primària de la Catalunya Central.
  • Avaluar la seguretat de l’ús d'ulleres de realitat virtual en nens i nenes de 3 i 6 anys durant l’administració de dues vacunes.

METODOLOGIA


  • 1
    • Es va fer un assaig clínic aleatoritzat, multicèntric, obert, paral·lel i controlat en dos grups assignats a centres d'atenció primària de la Catalunya Central (EAP Súria, EAP Cardona i CAP Sant Fruits de Bages); en el que es van incloure 300 nens i nenes de 3 i 6 anys, candidats a erbre algun dels esquemes de vacunació següents:
    • Vacuna Triple Vírica + Varicela o Difteria-Tétanos-Tosferina-Polio + Hepatitis A.

  • 2
    • El grup d’intervenció va fer servir ulleres de realitat virtual, van experimentar un entorn virtual en 1a persona, el món de la Leia. El grup control va rebre l’atenció tradicional.
  • 3
    • El dolor es va avaluar mitjançant l'Escala Facial del Dolor de Wong-Baker i l'ansietat mitjançant la Children's Fear Scale.
  • 4
    • També es va registrar la freqüència cardíaca a l'inici i al final de cada vacuna i els possibles efectes adversos. Per mesurar la satisfacció dels pares/tutors legals es va fer servir la CSAT (de l'anglès, Customer Satisfaction Score).

RESULTATS


Es van incloure un total de 150 pacients a cada grup

1

El 53,3% del grup d'intervenció no va manifestar dolor durant la primera vacunació, davant del 25,3% del grup de control (p-valor:<0,001); pel que fa a la segona vacunació, el 49,3% del grup de realitat virtual no va manifestar dolor, davant del 21,3% del grup de control (p-valor:<0,001).

2

El 71,1% del grup de realitat virtual immersiva va afrontar la primera vacunació amb tranquil·litat; el 52% i el 56,7% (p-valor:<0,001) no van mostrar ansietat al final de la primera i la segona vacunació respectivament; quant al grup de control, el 71,8% va afrontar la primera vacunació amb tranquil·litat, el 23,3% (p-valor: 0,088) no va mostrar ansietat al final de la primera intervenció i el 19,3% (p-valor: <0,001) no va mostrar ansietat al final de la segona vacunació.

3

La freqüència cardíaca com un indicador d'estrès i ansietat va ser significativament menor en el grup d'intervenció després de les dues vacunes.

4

La satisfacció dels pares/tutors legals al grup de la realitat virtual immersiva va ser més gran que al grup de control (el 80,7% del grup d'intervenció es va mostrar molt satisfet davant del 66% del grup de control, p-valor: 0,002).

5

No es van registrar efectes adversos a cap dels dos grups.

Conclusions: l'ús de la realitat virtual immersiva redueix el dolor i l'ansietat durant la vacunació a la població pediàtrica i es converteix en un mètode no farmacològic segur per al control del dolor, incrementant el grau de satisfacció dels pares/tutors legals respecte al procés de vacunació.