L’impacte del sistema d’informació i els incentius econòmics sobre la qualitat assistencial en atenció primària
DESCRIPCIÓ
L‘estudi analitza l'impacte de dues estratègies per millorar la qualitat de l'atenció primària a Catalunya entre 2010 i 2019: la provisió d'informació en temps real als professionals sanitaris de l’ICS (a través de la plataforma online SISAP-ECAP) i els incentius econòmics per assolir determinats objectius de qualitat (mitjançant els contractes de direcció per objectius o DPOs).
AUTORS Roger Esteban Fabró, Ermengol Coma, Eduardo Hermosilla, Leonardo Méndez Boo, Carolina Guiriguet, Gabriel Facchini, Catia Nicodemo, Josep Vidal Alaball
Entendre com responen els professionals sanitaris davant la introducció d’un sistema d’incentius i informació basat en indicadors de qualitat assistencial.
2
Analitzar si aquest canvi de comportament té un impacte en la salut dels pacients i en l’ús del sistema sanitari.
METODOLOGIA
Disseny experimental per a l’Objectiu #1
RESULTATS
1
Els incentius econòmics es van associar a una millora dels resultats i/o variabilitat entre els indicadors de qualitat assistencial (7/11, 64%).
2
La informació sense incentius es va associar a una millora dels resultats i/o variabilitat entre els indicadors de qualitat assistencial (9/12, 75%).
3
Incentivar econòmicament després d’informar no es va associar amb millores significatives en els 7 indicadors diagnòstics avaluats.
4
Els indicadors derivats d’altres indicadors incentivats es beneficien en menor mesura de la informació i/o dels incentius (5/16, 31%), ja que podrien estar influïts pels indicadors originals (efecte de spillover).
En conclusió, en el període d’estudi (2010-2019), la informació i els incentius econòmics van tenir impactes positius similars en els indicadors de qualitat assistencial. Aquests impactes poden dependre del tipus d’indicador i d’intervencions prèvies que s’hi hagin aplicat. Els resultats proveeixen una base racional per al disseny d’esquemes d’incentius i informació en atenció primària.